Tholen

Water verbindt Zeeuwse en Zuid-Europese leerlingen

Tholen


Water: je leeft ervan, speelt ermee maar kent ook de gevaren. Leerlingen van het Calvijn College in Tholen leerden in hun eTwinning-project met Italië, Griekenland en Turkije dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze op het eerste gezicht dachten. Alice in Waterland is een strak georganiseerd eTwinning-project met een rijke opbrengst: reden om het deze maand in de spotlights te zetten.

 

Mevrouw N.J. Krijger-Houtekamer, docente Engels op het Calvijn College in Tholen, vindt het belangrijk dat haar leerlingen (vmbo-2) contact maken met leeftijdsgenoten in andere landen. Via eTwinning, de online community voor het onderwijs, zette ze met collega’s in Italië, Griekenland en Turkije het project Alice in Waterland op. “We willen leerlingen op een leuke manier laten leren, dat ze hun taalvaardigheid Engels in de praktijk oefenen met leeftijdsgenoten uit het buitenland. Het thema Water was onze rode draad. We hebben ons verdiept in mythes en in de economische en sportieve gevolgen van het wonen aan het water.”

 

Elk land heeft zijn Jan Haak

De leerlingen onderzochten welke mythische verhalen over water de ronde doen in hun land. Zo waarschuwden Zeeuwse ouders vroeger hun kinderen om niet te dicht bij de waterkant te komen omdat ze anders worden gegrepen door een monster, Jan Haak. Griekse en Turkse leerlingen maakten presentaties van hun legendes over watergodinnen en monsters. Watersport was ook een onderwerp: elke klas maakte filmpjes die ze op de Twinspace (online samenwerkplek) postten van hun favoriete sport: suppen, surfen of waterpolo. Ook over de economische kant hebben ze presentaties gemaakt, over het toerisme en de visserij die belangrijk voor deze landen zijn. En geschiedenis. Zo was de Zeeuwse watersnoodramp en de Deltawerken voor de kinderen in Zuid-Europa een eye opener. Door het gebruik van eTwinning kunnen leerlingen met elkaar in contact komen en iets leren over elkaars land, vanuit hun eigen klaslokaal.

 

Een multimediaal project met meerwaarde

“Natuurlijk gebruiken we ook onze gewone lesmethode Engels, maar dit heeft echt een meerwaarde”, legt Krijger uit, “de leerlingen verruimen hun woordenschat en oefenen in de praktijk door verhalen te schrijven en te posten, te chatten in het Engels of een filmpje te maken.” De ervaren docente laat de leerlingen vaak in tweetallen aan een opdracht werken. Via het digibord kunnen ze de presentaties of films van de buitenlandse leerlingen bekijken en bespreken. “Dat doe ik ongeveer om de week, bijvoorbeeld als we een hoofdstuk van het lesboek af hebben. Zo past het prima in de les.” De leerlingen zijn enthousiast over deze manier van werken. Lennart: “Ik vind de filmpjes cool gemaakt, vooral die over cliff diving.” Angela en Jessica vinden het een leuke manier van leren. “En het scheelt huiswerk maken!”, voegt Jari toe.

 

Goed georganiseerd en gedocumenteerd

Succesfactor van het project is de goede organisatie en planning, vindt Krijger. Dankzij de maandkalender was steeds duidelijk voor de docenten wanneer welke opdracht af moest zijn. Er zaten aansprekende competitie-elementen in het project, zoals een logowedstrijd en een online quiz. Verder maakten de leerlingen als slotstuk een geïllustreerd e-book: Alice in Waterland, een liefdesverhaal. De Zeeuwse docente vindt het positief dat het internationale project de blik verruimt: “Leerlingen die eerst met een negatieve blik naar een land keken, zeggen nu: ik zou er best op vakantie willen, want de kinderen daar zijn eigenlijk net zoals wij.”

 

Foto: klas v2mbo van het Calvijn College