Tholen

D-Day in Normandië

In het kader van excelleren is een groepje leerlingen met een aantal docenten naar Normandië geweest vanwege van het 75-jarig bestaan van D-Day. Een kort verslag van één van de begeleiders.

Op 25 september vertrokken we naar Den Haag, waar een educatieve voorstelling te zien was over D-day. Daarna ging de reis verder naar Arromanches-sur-Bains in Frankrijk, waar we om 23.30 uur op de camping arriveerden. Toen moesten de tenten nog opgezet worden...

De volgende dag plensde het en zijn we eerst naar een museum gegaan (D-day experience). We zaten in een vliegtuigsimulator en hebben ervaren hoe het is om als Engelse piloot boven Normandië te vliegen en neergeschoten te worden. Ook kregen we een film te zien over D-Day.

Op Utah-Beach liepen we over het strand: het was koud en winderig, maar gelukkig wel droog. Daarna reden we terug naar Pointe-du-Hoc: één van de eerste kliffen die aangevallen zijn. De eerste mariniers van Amerika zijn hier aan land gekomen om de 30 meter hoge klif te beklimmen en zo vervolgens de Duitse batterij uit te schakelen. De Duitse Batterij maakte deel uit van de Atlantikwall van Hitler en de batterij beschoot geallieerde schepen. De kraters van de bommen zijn er nog steeds te zien.

Op de terugweg naar de camping brachten we een bezoek aan de Notre-Dame van Bayeux, een prachtige kathedraal, gebouwd in Normandische gotische stijl. We aten pizza bij een restaurant en daarna was het tijd voor een lekkere warme douche en een goede nachtrust.

Vrijdagmorgen haalden we stokbroden bij de bakker. Uiteraard werd de bestelling in het Frans gedaan. We bezochten Omaha Beach en de Amerikaanse begraafplaats; hier liggen ongeveer 10.000 Amerikaanse soldaten die hun leven gaven voor de bevrijding van Europa. Boordevol indrukken gingen we weer op huis aan waar we na een voorspoedige reis om 22:00 uur arriveerden.