Goes Stationspark

Dagje op de integratiegroep...

Goes Stationspark


Vandaag belooft een rustige dag te worden in de integratiegroep (IG). Er zijn wat afspraken met leerlingen gepland en het vierde lesuur een overleg, maar verder ziet mijn agenda er rustig uit… 

Het eerste uur benut ik dan ook om alle administratie bij te werken van de leerlingen. Alle IOP's (Individueel Ontwikkelings Plan) worden bijgewerkt en ik stuur nog wat mailtjes naar collega’s om wat meer dingen helder te krijgen.

Dan komt de eerste leerling binnen. Leerling A. ploft op de stoel neer naast mijn bureau. Aan zijn gezicht te zien heeft hij moeite om deze dag te gaan volbrengen. Dan valt hij ook gelijk met de deur in huis: “Mevrouw, ik heb zo een repetitie maar ik snap er niets van!”. Samen gaan we op zoek naar het probleem. Hoe komt het dat je nu deze stress ervaart? Wat kun je er nu nog aan verbeteren? Welke les leer je hieruit voor de volgende keer? Als we samen een plan hebben gemaakt, is hij zichtbaar opgelucht. Nu nog hopen op een goed cijfer..

Plannen

Leerling B. komt de IG binnen. Met een hoop geluid en gezelligheid. Op mijn vraag wat ze komt doen antwoordt ze: “ik weet het eigenlijk ook niet, want ik moet mijn huiswerk komen plannen maar ik heb mijn tijdplanner niet bij.”. Zo komt het belang van de tijdplanner wel heel duidelijk naar voren. We maken een nieuwe afspraak. Omdat leerling B al vaker haar planner is vergeten, maken we gelijk een herinnering in haar telefoon. Terwijl ik met leerling B bezig ben, komen ook leerling C., leerling D. en leerling E. tegelijk de IG binnen. Ik dacht dat het een rustige dag zou worden…?! Om te kijken wie welke hulp nodig heeft, inventariseer ik snel wie welke hulpvraag heeft. Leerling C. komt ook plannen en staat ook in mijn agenda. Leerling D. heeft een time-out nodig en ploft op de zitzak om even tot zichzelf te komen. Leerling E. komt een repetitie van Engels maken. Nadat ze haar telefoon en tas heeft achtergelaten bij mijn bureau kan zij aan de slag achterin de IG aan een tafel. Ik vraag haar nog hoeveel tijd ze van de docent heeft gekregen en zet voor haar een timertje.

Met leerling C. kan ik nu gaan plannen. We maken een planning voor de hele week. Deze leerling kwam voorheen bijna iedere dag plannen, maar heeft laten zien dat hij het steeds meer zelfstandig kan. We bespreken samen de aandachtspunten voor deze week en ook deze leerling kan weer terug naar de les.

Time-out

Nu heb ik tijd voor leerling D. Wat zou de reden zijn van deze time-out? Ze heeft een time-outpas gekregen omdat ze teveel spanningen heeft in haar hoofd en daardoor regelmatig woede-uitbarstingen krijgt. Ik ga naast haar zitten en we proberen samen terug te kijken naar wat er is gepasseerd. Samenwerken vindt ze lastig en bij de opdracht in de les bleef ze bij het indelen ook nog eens als laatste over. Omdat de vorige samenwerkingsopdracht niet soepel is verlopen, is ze bang dat ze ook deze opdracht niet tot een goed einde kan brengen. Ze blokkeerde en heeft toen haar pas ingezet. Ze is gelukkig al een stuk rustiger geworden en kan de dag verder weer vervolgen. En daar gaat de bel alweer van de eerste pauze... Alle leerlingen kunnen weer terug naar hun klas.

 

Pauze-opvang, zelfstandig werken

Als ik na de pauze terugkom in de IG met nog een heerlijk kopje thee in mijn handen, staan er zeven leerlingen in de IG. Dit is wel een beetje erg veel van het goede. Drie leerlingen staan smekend naar mijn sleutelbos te kijken...”Mevrouw, wilt u de kast openmaken? We missen de snoepjespot!” Tja die pot moet regelmatig aangevuld worden, en dat komt niet alleen door de leerlingen die graag wat snoepen. Sommige collega's weten de IG ook zeker te vinden en niet alleen voor overleg of goede gesprekken.


De drie leerlingen die in de pauze in de IG zijn geweest, zijn weer genoeg bijgetankt om de rest van de lessen volledig te kunnen volgen. Nu staan er nog steeds vier leerlingen. Twee leerlingen kunnen zelfstandig gaan werken aan hun schoolwerk. Zij doen om verschillende redenen gespreid examen en volgen dus niet alle vakken. De uren die daardoor zijn vrijgekomen in hun rooster, gebruiken ze om aan hun huiswerk te leren en opdrachten te maken.

 

Lwoo-begeleiding

Leerling F. en leerling G. hebben nu de eerste paragraaf van aardrijkskunde gelezen. We kunnen nu samen de kernwoorden opzoeken en zo een schema maken van de lesstof. De moeilijke begrippen gaan we omschrijven zodat ze weten waar de tekst over gaat. De meiden zijn blij met de extra ondersteuning. Het geeft hen genoeg hulp om de repetities en SO's voldoende te kunnen maken. Ook deze leerlingen gaan na 20 minuten weer terug de les in.

 

De rust is weer wat teruggekeerd hier in de IG. Er klinkt een ijverig getik van drie toetsenborden. Ik ga alle gegevens van vandaag weer verwerken en de twee leerlingen die zelfstandig aan het werk zijn, maken op de computer een opdracht. Voldaan sluit ik mijn computer af. Nu eerst een overleg met ouders en andere begeleiders over een leerling. We moeten samen kijken welke hulp nodig is en wat school kan bieden. Dan probeer ik het 5e lesuur maar eens te gebruiken voor het beantwoorden van heel veel mailtjes. Of zouden er ook dan weer leerlingen mijn hulp nodig hebben? Het zal vast niet zo gaan zoals mijn agenda vanmorgen me liet geloven, maar als de leerlingen dan maar de goede hulp krijgen is mijn dag goed!

 

mw. J.W. van Moolenbroek-van der Maas

leerlingbegeleider integratiegroep