Goes Klein Frankrijk

Het begin in de tweede fase… - havo-4 / vwo-4

Goes Klein Frankrijk


Vanaf havo-4 en vwo-4 start voor de havo- en vwo-leerlingen de tweede fase. Dit betekent dat ze niet meer alle vakken hebben, niet meer ieder lesuur met dezelfde klasgenoten de les volgen en meer en meer zelfstandig moeten werken. We vroegen Rens, Twan, Anne-Fleur en Marianne naar hun ervaringen met de start in de tweede fase.

 

Je bent begonnen in havo-4 of vwo-4. Een nieuwe klas en niet meer ieder uur met dezelfde klasgenoten. Hoe vind je dit?

‘Het valt uiteindelijk wel mee, je hebt natuurlijk geen volledige klas meer, maar bij de meeste vakken zit je toch wel met 3 of 4 mensen uit je vorige klas of uit klas 1 en 2’ vertelt Rens.

Twan vindt het niet erg dat hij niet meer ieder uur met dezelfde klas zit ‘want in de clusters kunnen ook nieuwe contacten worden gelegd’ zo zegt hij.

‘In het begin was het even wennen dat je niet elk lesuur bij dezelfde klas zit, maar nu vind ik het heel leuk! Omdat je elk uur een andere klas hebt, krijg je veel meer nieuwe contacten met leeftijdsgenoten’ vindt Anne-Fleur.

Marianne vindt het prima gaan met de verschillende klassen.

 

Je hebt een profiel gekozen en volgt nu de vakken die daarbij horen. Hoe bevalt dat? Ben je blij dat je sommige vakken niet meer hebt?

 ‘Doordat je nu een profiel hebt, ga je het wel serieuzer nemen. Alle dingen waar ik niks aan vond heb ik dus snel laten vallen en dat is een stuk fijner zo, eerst had je natuurlijk alle vakken met bijbehorend huiswerk, kortom tijdverspilling. Nu heb je alleen je vakken nog waar je wat mee gaat doen, ook al is het moeilijker, je gaat er wel voor’ vindt Rens. 

Twan is enthousiast, hij vertelt: ‘Ik vind het echt super dat je niet meer alle vakken hebt! Want nu doe ik echt alleen de vakken die ik goed kan of vakken die ik leuk vind.’

Anne-Fleur heeft er nog niet zo bij stilgestaan. ‘Ik heb nog niet gehad dat ik dacht dat het me bevalt dat ik die andere vakken niet meer heb. Mijn huidige vakkenpakket vind ik wel echt heel leuk!’ vertelt ze.

Marianne vindt het lekker dat ze niet meer alle vakken heeft. ‘Maar je hebt het er echt niet minder druk mee’ zegt ze.

 

Merk je inhoudelijk verschil in de vakken tussen de derde en vierde klas? (Bijvoorbeeld meer huiswerk, moelijker, meer verdieping?)

Rens vindt het wat vreemd, hij vertelt: ‘Bij exacte vakken is het niveau erg omhoog gegaan en een stuk moeilijker, meer en meer toepassen, terwijl bij talen het niveau wel lijkt naar beneden te zijn gegaan. Sowieso is het huiswerk gewoon meer dan verdubbeld.’

‘Het verschilt echt per vak. Om eens een voorbeeld te noemen: bij natuurkunde moet je nu meer formules toepassen in één som dan vorig jaar. Vorig jaar was dat er één of maximaal twee, maar nu zijn dat er regelmatig drie of vier. Dat is dus meer verdieping die nodig is en dan wordt het ook moeilijker. Om nog is een voorbeeld te noemen: godsdienst, want daar moet je echt meer leren voor de toetsen als vorig jaar en dus heb je daarbij dan ook meer huiswerk’ zegt Twan.

Anne-Fleur vindt dat er nu in de vierde klas veel meer huiswerk en verslagen op haar afkomen. Ze vindt het niet erg, maar het was wel even wennen omdat het in de derde klas niet zo was.

Marianne vertelt: ‘Klas 3 en 4 vind ik echt een verschil. In klas 4 laten ze je veel meer zelfstandig zijn. Je moet echt plannen met studiewijzer.’

 

Je hebt nu natuurlijk gekozen voor een profiel en een vakkenpakket. Heb je dit gekozen met het oog op een specifieke vervolgopleiding of weet je nog niet zo goed wat je ermee wilt?

‘Ik weet wel dat ik een beetje de technische/natuurkundige kant op ga, maar welke opleiding of welk beroep: geen idee’ zegt Rens.

Twan heeft vooral een zo’n breed mogelijk profiel gekozen. Hij vertelt: ‘Ik heb een profiel gekozen waarbij ik dacht dat ik het wel leuk zou gaan vinden. Ook heb ik gekeken naar welke kanten ik later op zou willen. Ik heb daarom ook een zo breed mogelijk profiel gekozen, zodat ik er nog verschillende kanten mee op kan.’

‘Ik weet nog niet precies wat ik wil, daarom heb ik geprobeerd zo breed mogelijk te kiezen, zodat ik als ik weet welke studie ik wil, ik die alsnog kan kiezen’ vertelt Anne-Fleur.

Marianne heeft gericht gekozen. ‘Ik heb dit wel gekozen voor later, voor de zorg’ vertelt ze.