Goes Klein Frankrijk

Bovenverdieping ondergaat metamorfose

Goes Klein Frankrijk


De aankleding van de lokalen waar de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde gegeven worden, is de afgelopen jaren grondig aangepakt. Vooral het laatste jaar is er hard gewerkt om ‘de bovenverdieping’, zoals de afdeling op school kortweg wordt genoemd, een frisse en moderne uitstraling te geven.

 

Bekijk foto's

Toen mijn leerlingen na de zomervakantie het lokaal binnenkwamen, aarzelden sommigen op de drempel. De reacties waren divers. “Nee, dit meent u niet! Vroeger was het een gezellig lokaal met roodstenen muren en een bruine vloer. Oké, ook een beetje rommelig, maar dat had juist wat.” Anderen spraken het direct tegen: “Die strakke witte muren zijn toch veel netter en die blauwe vloer toch veel chiquer?”

 

Toen we met elkaar de balans opmaakten, waren we de meesten het eens: “Het is een enorme verbetering.” Nieuw practicummeubilair langs de kanten, speciaal voor het vak ontworpen borden met afbeeldingen aan de muren en, niet te vergeten, het vernieuwde plafond met ingebouwde ledverlichting geven het lokaal een eigentijdse uitstraling.

 

En die nieuwe verlichting was niet alleen voor het mooi. De leerlingen uit vakhavo-3 hebben berekend dat de investering in de verlichting al met drie jaar was terugverdiend, en dan was nog niet eens meegerekend dat de verlichting zich automatisch aanpast aan de lichtsterkte buiten.

 

Alle binas-lokalen zijn intussen onder handen genomen. Ieder vak heeft een eigen kleur voor de vloer waardoor je direct ziet bij welk vak je binnenstapt: groen voor biologie, blauw voor natuurkunde en rood voor scheikunde. Nu is het zaak de lokalen netjes te houden, maar daar nodigen ze zeker toe uit.

 

De werkzaamheden zijn voor het grootste deel uitgevoerd door onze eigen facilitaire dienst en onderhoudsmedewerkers. Ze hebben fraai werk geleverd en dat geeft ons als docenten weer extra werkvreugde. Het kan niet anders dan dat leerlingen daar de vruchten weer van plukken.

 

J.A. van Steensel
docent natuurkunde