Actueel

Debatclub rondt het jaar succesvol af

Goes Klein Frankrijk

 

Locatie Goes Klein Frankrijk heeft in de vijfde/zesde klas een debatclub, waarvan jaarlijks ook leden meedoen aan debatwedstrijden. Wat is een debatclub en hoe ver kwamen ze dit jaar? Lees het in dit artikel.

 

Zeeuws Debattoernooi

Het Lagerhuisteam (bestaande uit vijf atheneum-4-leerlingen en vijf atheneum-5-leerlingen) werd in Middelburg op 14 juni bij het Zeeuws Debattoernooi kampioen. Gedebatteerd werd over stellingen als: ‘De provincies Zeeland en Friesland moeten experimenteren met een verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd naar 16 jaar’ en ‘De overheid moet subsidies geven aan hogeropgeleiden die op jonge leeftijd een gezin stichten’. In de finale werd gewonnen van het CSW.

 

Benelux Debatcompetitie

Ook heeft de debatclub dit jaar meegedaan aan de Benelux Debatcompetitie. Door het jaar heen zijn er in Nederland en België verschillende rondes, als school kun je kiezen voor welke ronde je intekent. Dit jaar hebben we meegedaan in Gent, Rotterdam en Nijmegen. Elke ronde kent drie categorieën: het parlementair debat (met vaste tijden per spreker), het lagerhuis+ en het onderdeel retorica (speech). Als debatclub vaardigen we teams af in alle drie de categorieën. En met succes: elke ronde vielen we in de prijzen.

De scholen die het best presteerden, werden uitgenodigd voor de finaleronde op zaterdag 23 juni op de  universiteitscampus van de Universiteit Leiden in Den Haag. Als Calvijn College deden we mee in alle drie de categorieën. Bij het onderdeel retorica eindigde ons team als vierde, bij het onderdeel lagerhuis+ als achtste en bij het onderdeel parlementair debat als tiende. We zien terug op een mooie finaledag en we zijn trots dat dit jaar onze leerlingen tot de beste debaters van de Benelux behoorden.

 

Debatclub

De debatclub biedt leerlingen de kans te excelleren. De drempel om enthousiast en gestructureerd te spreken voor groepen mensen wordt verlaagd. Naast het ontwikkelen van presentatietechnieken staat het ontwikkelen van analytische denkvermogens centraal. Leerlingen moeten goed leren luisteren, de argumentatie van hun tegenstander kunnen doorzien en ontkrachten. Het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden is een tweede element. Doordat leerlingen zich verdiepen in (actuele) standpunten en zich verdiepen in beide kanten van een kwestie, ontwikkelen zij een kritische, onderzoekende houding. Ook leren leerlingen respect te krijgen voor mensen die een totaal andere visie hebben.

 

Belang

Als school hebben we inmiddels een debattraditie van meer dan twintig jaar. Die debattraditie is kostbaar. Juist voor reformatorische leerlingen is het van cruciaal belang dat zij in onze maatschappij het reformatorische gedachtegoed durven uitdragen en met respect voor anderen goed hun mening kunnen verwoorden. 

 

M.I.T. Knook

debatcoach

 

Meer info: