Over onze school

Basisondersteuning

Basisondersteuning vindt op de eigen locatie plaats en is voor alle leerlingen met onderwijs- of ondersteuningsvragen. 

 

  • Mentor

De mentor is de eerste contactpersoon als er vragen zijn met betrekking tot het functioneren van uw kind op school. Ook voor leerlingen is de mentor degene bij wie ze terecht kunnen.

 

  • Decaan/loopbaanbegeleider

De decaan of loopbaanbegeleider geeft voorlichting over het vervolgonderwijs en de beroepen die voor leerlingen open staan. Regelmatig organiseren de decanen/loopbaanbegeleiders een voorlichtingsavond voor de ouders. Zij proberen de leerling tot een verantwoorde vakkenpakket- en vervolgschoolkeuze te brengen. Natuurlijk blijft de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor een keuze bij de ouders en de leerling.

 

  • Vertrouwenspersoon

Op elke locatie zijn docenten aangesteld als vertrouwenspersoon. Ouders en leerlingen kunnen bij hen terecht voor een gesprek over zorgen van sociaal-emotionele aard. Zij vormen de link tussen de deskundigen en de vakdocenten/mentoren.

 

  • Extra uitdaging

Voor klas 1 stream 1 (havo/vwo) is er een screening op begaafdheid. Op sommige locaties kunnen de leerlingen meedoen aan Plusprojecten. Ook is er de mogelijkheid om (hoog)begaafdheidscoaching te krijgen.

 

  • Faalangsttraining

Leerlingen met faalangst kunnen deelnemen aan groepstrainingen met betrekking tot faalangst. Naast de trainingen in de onderbouw zijn er specifieke trainingen voor examenvrees in de bovenbouw. Deze training start na de eerste toetsperiode.

 

  • Sociale vaardigheidstraining

Onderbouwleerlingen kunnen een groepstraining volgen om de sociale vaardigheden te verbeteren.

 

  • Dyslexie

Voor leerlingen met dyslexie kunnen aanpassingen gelden in de klas, zoals langere tijd voor toetsen, gebruik van de laptop of het minder zwaar mee laten tellen van spelfouten. De dyslexiebegeleider coacht deze leerlingen. Onder bepaalde voorwaarden kan een leerling met dyslexie vrijstelling voor een vak krijgen (dispensatie).

 

  • Integratiegroep

Er is een integratiegroep voor leerlingen die voor meer dan de helft van het aantal schooluren de normale lessen volgen, maar niet optimaal binnen de reguliere klas functioneren. Dit zijn bijvoorbeeld leerlingen die meer structuur of rust nodig hebben, gedragsproblemen hebben of gebaat zijn bij begeleiding op maat buiten de klas. De leerlingbegeleiders kunnen deze leerlingen individueel of in groepjes begeleiden, en er is de mogelijkheid van pauze-opvang en time-out.

 

  • Ambulante begeleiding

De ambulant begeleider zet zijn expertise in om de leerling zo goed mogelijk van het onderwijs te laten profiteren. Het gaat daarbij om het vinden van een balans tussen de eisen van het onderwijs, de sociale omgeving en maatschappij enerzijds en de mogelijkheden van het kind anderzijds. Er kan sprake zijn van daadwerkelijke begeleiding van de leerling, maar ook van advisering en ondersteuning van de mentor, de vakdocenten of de ouders.

 

  • En verder

Leerlingen kunnen gekoppeld worden aan een andere leerling, een buddy-leerling. Ook is er een ruimte beschikbaar waar leerlingen even alleen kunnen zijn. Als huiswerkbegeleiding onvoldoende ondersteuning geeft, kan in sommige gevallen remedial teaching gegeven worden: bijles in vakken als rekenen, Engels en Nederlands.


Meer informatie