Actueel

Calvijn College door naar finale NK Debatteren voor Scholieren

Goes Klein Frankrijk

 

Op vrijdag 15 november debatteerden Calvijn College-leerlingen in een voorronde van het NK Debatteren voor Scholieren in Gorinchem over thema’s als stemrecht, religieuze feestdagen en gender van wereldleiders. Met succes. Het team uit bovenbouw havo/vwo mag door naar de landelijke finale.

 

Ruim 110 Nederlandse middelbare scholen nemen dit jaar deel aan de 22e editie van het Nederlands Kampioenschap Debatteren voor Scholieren (havo/vwo). Scholen uit heel Nederland reizen af naar een van de drie voorrondes. 

Kwalificatie

Het Calvijn College deed mee aan de eerste voorronde van het NK en eindigde als tiende. De top 10 van deze voorronde kwalificeert zich voor de finale op D.V. zaterdag 18 januari 2020 op de Radboud Universiteit in Nijmegen. De school die de finale wint, mag zich een jaar lang Nederlands Kampioen noemen. Ook worden er prijzen uitgedeeld voor beste individuele spreker en beste nieuwkomer op het toernooi. Het Calvijn College is een school met een lange debattraditie. Al meer dan twintig jaar neemt deze school deel aan dit toernooi. De laatste vijf jaar plaatste het team zich vier keer voor de finaleronde.

Vaardigheden

Leerlingen worden getraind op presentatietechniek, het gebruik van relevante argumenten en het redeneringsvermogen. Verder is kritisch denken en het ontwikkelen van een goede luisterhouding van belang. Meneer Knook, de debatcoach van het team: “Een goed debat is een botsing van meningen. Maar hoezeer je ook van mening verschilt: respect is het fundament van elk debat.”
 

Over het kampioenschap

Het NK Debatteren voor Scholieren wordt al sinds 1998 georganiseerd door Stichting Nederlands Debat Instituut, een organisatie die debatactiviteiten voor scholen ontwikkelt die ervoor zorgen dat leerlingen overtuigender durven spreken, zorgvuldiger leren luisteren en altijd nieuwsgierig blijven naar de ideeën van anderen. Naast landelijke kampioenschappen verzorgt de stichting debattrainingen in de klas, geeft zij nascholing aan docenten en ontwikkelt zij lesmateriaal.